Exempel
Information
Kontakt
Medborgarbudget i Jordbro
Ingress - En kort beskrivning av innehållet
Jordbroborna lämnade förslag och röstade därefter på hur 400 000 kronor skulle användas för att göra Jordbro bättre.
Syfte - Därför gjorde vi det
Att medborgare i Jordbro ska få ökad delaktighet och inflytande i sin kommundel och stärka Jordbro som varumärke.
Process - Så gjorde vi
En styrgrupp, olika arbetsgrupper och en referensgrupp skapades för projektet. Information till medborgarna gavs via ett antal öppna möten, presentation på webben, fortlöpande annonsering, utdelning av vykort och särskilda utskick till skolor.
Många av förslagen var väldigt lika och många skulle aldrig gå att genomföra inom budgeten på 400 000 kronor. För att få en bra förankring genomfördes avstämning mot referensgruppen. Deltagarna i referensgruppen var boende i Jordbro som ansågs lämpliga av de boende i området. Det blev en grupp på 8 personer i åldern 16–78 år. Med hjälp av referensgruppen valdes 12 förslag ut, paketerades och prissattes.
Alla som lämnat in förslag kontaktades för att stämma av att förslaget uppfattats rätt och för att komplettera vissa uppgifter. Samtalen togs emot väldigt positivt och de var även viktiga för förankringsprocessen.
Omröstningen gjordes via ett webbaserat verktyg. Endast de som bodde i Jordbro kunde rösta. Detta moment säkrades genom att den som ville rösta måste registrera sitt personnummer i verktyget, som stämdes av mot folkbokföringsregistret. Vissa röstade via datorer på distans, medan andra använda datorer på möten som projektet arrangerade.
Resultat - Så blev det
Tiden för beslut till genomförande fick inte ta för lång tid, det var en förutsättning för att arbetet skulle bli bra. Det blev möjligt genom ett intensivt arbete där ett stort antal möten genomfördes med ungdomarna i Jordbro.
112 tolv förslag lämnades in och av dessa paketerades tolv förslag till Jordbrobornas omröstning. Det vinnande förslaget lämnades in av två klasser i år 5. Barnen och lärarna gjorde ett mycket bra arbete med att ta fram olika förslag, driva kampanj för sitt förslag, göra presentationer och "flyers" för sin Parkourbana.
Invigningen av Parkourbanan skedde på sommarlovet vilket var en framgångsfaktor för arbetet.
Vad vi har lärt oss och vad andra kan ha nytta av att veta
• Många var tveksamma till att registrera sitt personnummer, särskilt ungdomar och de som var utlandsfödda. Förmodligen skulle bli fler ha röstat om de sluppit detta.
• Förankringen och återkopplingen är central. Den tid som krävdes för att bilda referensgruppen, ringa till samtliga förslagsställare var helt nödvändig.
Länkar
- Senast ändrad:
- 2020-07-03