Exempel
Information
Kontakt
Dialogmöten i årskurs 9
Hälso- och sjukvårdsnämnden Dalsland besökte under 2012 årskurs nio-klasserna i tre skolor i Dalsland. Nämndens ledamöter ville informera allmänt om hälso- och sjukvård, sin roll som politiker och lyssna på ungdomarna och ta del av deras behov och synpunkter.
Bakgrund
Ledamöterna bildade tre arbetsgrupper som besökte var sin skola. Kontakt togs med rektor eller klassföreståndare innan. Man disponerade cirka två lektionstimmar, även om mötenas upplägg kunde variera mellan skolorna.
Process
Nämnden informerade brett om den hälso- och sjukvård som finns och hur systemet fungerar, regler och rättigheter mm. För att aktivera ungdomarna fick de skriftliga frågor om vård att besvara, och rättningen och genomgången gjordes sedan tillsammans, som en liten frågesport. Detta gav grund för diskussioner och frågor från ungdomarna. Roll-ups och broschyrer användes också som material, liksom bildspel, Egenvårdsguiden med mera.
Resultat
Responsen på politikernas besök var mycket blandad i klasserna. Flertalet elever verkade dock tycka att det var intressant att få träffa och prata med hälso- och sjukvårdspolitiker. Många visade också intresse för själva det politiska uppdraget som sådant, likaväl som hälso- och sjukvård.
Ledamöterna upplevde dialogformen som givande och trevlig, men det var ofta svårt att få igång en riktig dialog så som politikerna hade önskat. Bedömningen är att det förmodligen är mer givande och ändamålsenligt att söka just den här formen av dialog när ungdomarna är något äldre, det vill säga i gymnasiet.
I frågeformuläret kunde eleverna även fritt skriva vad man tycker, tänker och undrar. Ungdomarna kom med många frågor där politikerna inte hade några färdiga svar. Man bör därför ha en beredskap för att i efterhand ta fram svar på dessa frågor och även på muntliga under mötet och återkoppla svaren till ungdomarna.
Mer information
Länkar
- Senast ändrad:
- 2017-12-12